Däckets energimärkning gör det möjligt för förare att inte bara kontrollera att de köper ett däck som är lämpligt för deras fordon utan den används också för att informera sig om däckets bromsprestanda på vått underlag och rullmotstånd. För att däcket ska kunna klassificeras, uppmuntras dessutom tillverkarna att utveckla tystare, säkrare men även effektivare modeller.
Klassificering av däckprestanda
Det finns tre energimärkningar för att kunna kategorisera däcken och deras prestanda:
- Från det mest effektiva till det minst effektiva och betygsatt från A till G, erbjuder energieffektivitetsklasserna nu möjligheten att ta reda på däckets rullmotstånd och därmed den energi det behöver. Ju mindre rullmotstånd ett däck har, desto mindre energi krävs för dess förflyttning, vilket leder till potentiellt betydande besparingar.
- från A till G enligt samma regel som föregående punkt, gör klassificeringen av våtgrepp det möjligt att bestämma bromssträckan under våta förhållanden
- För att utvärdera ljudnivån, visas klassificeringen av externt buller under rullning på den här etiketten från A till B (från högre till lägre). Observera att däck med bullerklass C inte längre är godkända.
Energimärkning och lagen
I den ursprungliga förordningen (CE) n°1222/2009, föreskrevs skyldigheten att erbjuda däck för bilar och skåpbilar med energimärkning på den europeiska marknaden, men den har nu ersatts av förordningen (EU) 2020/740 från 1 maj 2021. De nya kraven i denna nya förordning gäller även lastbilar och bussar.
Dessutom föreskrivs i denna nya förordning om energimärkning att en symbol som anger däckets prestanda i fråga om vidhäftning under snö och extrem halka ska placeras på däcket utöver standardmärkningen. Märkningsalternativen utökas således till fyra. Om däcket är ett nordiskt vinterdäck kommer det att ha monteringssymbolen med is, medan om det är lämpligt för extrema snöförhållanden kommer det att ha den alpina symbolen som representerar en snöflinga mot en bakgrund med 3 bergstoppar.
Å andra sidan visar de nya symbolerna som anger energikraven tydligare att bränsleeffektiviteten gäller både elektriska fordon och förbränningsfordon. Klassificeringen av bullerprestanda kommer alltid att anges på den nedre delen av däcket och bullernivån anges i decibel.
I denna nya förordning hänvisas också till förbudet mot däck med väggrepp på vått underlag och rullmotstånd i klasserna F och G. Skalan av värden skiftar därför från A till E genom att intervallet från A till G ersätts med endast 5 klassvärden.
Sammanfattningsvis kommer de däck som skulle visa 5 olika prestandaklasser att genomgå ett standardiserat prov och de behöriga myndigheterna får besluta att utföra kontroller. Det kommer också att vara möjligt att få tillgång till Europeiska kommissionens databas från QR-koden för ytterligare information. Det bör också noteras att när det gäller den allmänna säkerheten för motorfordon fastställs i förordning (EG) nr 661/2009 minimikrav på effektivitet när det gäller ekodesign av däck.
Överensstämmelse mellan den gamla och den nya generationens energimärkning: