På däcksidan finns märkning, profil och storlek. Till exempel: : Michelin Primacy 205/55 R16 91V
- Bredd: 205
- Höjd: 55
- Diameter: 16
- Belastningsindex: 91
- Hastighetsindex: V
På däcksidan finns märkning, profil och storlek. Till exempel: : Michelin Primacy 205/55 R16 91V
Innan det blir för sent!
Lägst tillåtna mönsterdjup är 1,6 mm. Du ser det med hjälp av slitagevarnaren.
Men kom ihåg att ju mer slitna däcken är, desto längre blir bromssträckan och risken för vattenplaning ökar.
Därför ska du inte vänta alltför länge med att byta däck. Ett däck är en säkerhetsanordning!
Vinterdäck (krävs under 7°c), ger tack vare mycket sajpningar och en gummiblandning med silica bra grepp och bra drivförmåga under alla vinterförhållanden.
Sommardäck ger bättre stabilitet, mindre buller, mindre bränsleförbrukning, redan när temperaturen ligger över 7°c.
Året-runt-däck är en kompromiss mellan sommar- och vinterdäck. Du slipper hjulbyte eller att montera vinterhjul. Om de är en bra kompromiss, kan man inte säga att de är enastående på sommaren OCH enastående på vintern. Men tillverkarna fortsätter bredda sitt sortiment och investera i FoU för att förbättra sina prestanda oavsett årstid.
De fyra däcken är den enda förbindelsen med marken. När du bromsar gradvis eller vid nödbromsning, är det bara däcken som överför kraften från bromssystemet till vägbanan. Det är mycket viktigt att hålla däcken i gott skick och ha rätt lufttryck.
Det finns tre typer av framdrivning med bilens motor:
Det är alltid mycket komplicerat att svara på den här frågan med en siffra.
Många faktorer påverkar antalet mil som dina däck håller.
Varje däcktillverkare utarbetar sina däck utifrån exakta belastningstabeller.
Denne utgår från olika motstridiga faktorer som t.ex.:
Belastningsindex är den relativa belastning och bärande kapacitet däcket tål utan att försämras.
Biltillverkarna fastställer för var och en av deras modeller vid konstruktionen, genom tester och typgodkännanden, belastningsindex för varje modell.
Bilens ägare måste därför minst följa detta index.
Däremot är det tillåtet att montera högre belastningsindex.
Hastighetsbeteckning motsvarar den högsta hastighet som däcket tål innan det skadas.
Precis som belastningsindex, fastställs det vid typgodkännande av bilen.
Därför måste bilens ägare minst följa detta index. Däremot kan däck med högre hastighetsbeteckning monteras.
Däckens bredd är den första serien med tre siffror som anger däckens dimension.
Bredden anges i millimeter.
Måttet tas från sida till sida.
Exempel: 205/55 R16, där slitbanans bredd är 205 mm.
Däckens höjd är den andra serien med två siffror som anger däckens dimension..
Höjden motsvarar en viss procent av däckets bredd.
Exempel: 195/65 R15, där sidans höjd är 65% x 195 = 126,75 mm.
Sidorna i exemplet är alltså 127 mm.
Fälgens diameter är den tredje serien med två siffror som anger däckets dimension.
Hjulets diameter anges i tum.
Exempel: 225/45 R17 91V har en fälgdiameter på 17 tum.
För att omvandla tum till centimeter, multiplicerar man med 2,54.
I vårt exempel blir då fälgens storlek 43,18 cm.
För att konvertera tum (inch) till centimeter, multiplicerar man med 2,54.
Exempel: 18" = 45,72 cm
Om däck till elbilar inte är annorlunda än däck till bensin- eller dieselbilar, är det ändå så att de i allmänhet har mycket lågt rullmotstånd.
För elbilar rekommenderar vi att följa den europeiska prestandamärkningen av däck och välja ett däck med lågt rullmotstånd (A eller B).
Bilen får då längre räckvidd.
När det gäller vinterdäck är rullmotståndet större och därför blir den körda sträckan mindre innan det är dags för laddning.
EU-märkning är en obligatorisk märkning för alla nya däck.
Den har tre mätkriterier:
Rullmotstånd är en formel för att uttrycka mängden energi som ett däck kräver för att rulla en viss sträcka.
Alltså, ju lägre rullmotstånd, desto mindre energi behöver bilen för att röra sig framåt.
Decibel är en enhet för att mäta buller.
Under körning avger däcket en bullernivå som anges i decibel.
Ju lägre nivå, desto tystare är däcket.
Ett däck har en viss tröghet när det minskar farten eller stannar.
Därför behöver bilen ett visst avstånd för att stanna.
Det här avståndet, uttryckt i meter, varierar beroende på däckens skick, beläggningen (torr, våt, snö...) och hastigheten.
När vägbanan är våt lägger sig ytvatten mellan asfalten och däckets slitbana.
Detta främmande föremål minskar väggreppet och förlänger bromssträckan markant.
Det är därför mycket viktigt att hålla sina däck i bra skick, ha rätt lufttryck och regelbundet kontrollera slitaget på däcken för att inte förvärra det här fenomenet.
När vattenmängden blir för stor på vägbanan, kan däcket förlora kontakten med asfalten.
Det har inte längre kontakt med vägbanan.
Däcket ligger på vattnet och har inte längre något grepp.
Eftersom däcket är i rörelse, uppkommer en plogeffekt framför däcket som hindrar det från att återfå kontakten med underlaget.
Snökedjor är obligatoriskt under vissa tider på året i en del regioner i Europa.
Men däremot behövs de bara på is och snö.
Det är mycket viktigt att vid behov kunna montera snökedjorna.
Grip500 har ett brett urval, detaljerade beskrivningar och hjälp för montering av snökedjor.
Välja rätt snökedjor är ett måste för säkerheten.
Snöstrumpor är avsedda att användas mycket sällan.
De går fort att montera, men är mindre effektiva än snökedjor.
När det gäller snökedjor, så tar de lite mera plats och tid att montera, men de har bättre prestanda både på snö och is.
Snökedjor är obligatoriska vissa månader på året på områden med tillträdeskontroll.
Vi rekommenderar att alltid ha ett par snökedjor klara för användning i bagageutrymmet.
Observera att snökedjorna måste passa storleken på däcken.
Året-runt-däck är däck som utvecklats för temperaturer över och under 7°c.
En verklig teknisk och teknologisk kompromiss, som håller greppet och drivkraften på vintern samtidigt som de behåller bra prestanda på sommaren (körkomfort, bromssträcka...).
Året runt-däckens prestanda har blivit mycket bättre under de senaste åren!
Däremot kan man inte säga att det handlar om sommar- eller vinterdäck, utan en kompromiss mellan båda.
Om ett året-runt-däck har bättre prestanda än ett sommardäck på vintern, om sajpningen och gummiblandningen får däcket att uppträda bra på kalla vägbanor, har det dock inte samma prestanda som ett vinterdäck på snöig väg.
Vi rekommenderar att du tänker igenom hur du använder däcken för att välja rätt däck.
Vinterdäck med gummiblandningens höga halt av silica, 70x mer sajpning än sommardäck ger optimala köregenskaper under en temperatur på 7°c eller på vägar med snö.
Däckets dragkraft, drivning, grepp, dränering av vatten, bromssträcka gör att du kan köra säkert hela vintern.
Redan när temperaturen sjunker under 7°c, kommer året-runt-däcken att göra dig förtjust både på torr och våt väg.
Bromssträckan blir mycket kortare jämfört med ett sommardäck och även drivning och väghållning är bättre.
Ett året-runt-däck ger, som namnet anger en bra kompromiss mellan att ha två uppsättningar däck och inte känna sig säker under en del av året.
I nästan alla situationer kommer du bli nöjd.
Om du däremot bor där det allmänt förekommer snö, rekommenderar vi vinterdäck på vintern.
Om du kör långt och lägger stor vikt vid körkomfort, vägljud eller stabilitet i kurvor i hög hastighet, rekommenderar vi sommardäck på sommaren.
Sommardäck tappar i prestanda redan när temperaturen går under 7°c.
Två huvudprinciper förklarar det här fenomenet:
Som man brukar säga: "Sommardäck är gjorda för sommar. Vinterdäck är trygga på vintern."
Men däremot kommer vinterdäck med sina exceptionella prestanda för kall väderlek att försämras mycket snabbt på sommaren:
Gå in på Grip500 och upptäck alla produkter till din bil till lägsta pris.
Du har satt på sommardäck och frågar dig vad du ska göra med dina vinterdäck.
Grip500 rekommenderar att du förvarar dem platt på marken på en mörk plats, skyddad från väder och vind.
Om du inte har plats, fråga om vår monteringsstation nära dig erbjuder den här tjänsten.
Sommardäck ska under vintern förvaras under tak och mörkt (inga UV-strålar).
Om du inte kan förvara dina däck själv, kan du fråga våra monteringsverkstäder som erbjuder tjänsten däckhotell.
Byta fälgar är ett utmärkt sätt att ge bilen nytt utseende utan att byta den!
Det är enkelt att välja fälgpaket:
Det går att ändra storlek på däcken om man beaktar följande:
Det är materialet som skiljer (plåt eller aluminium).
Alufälgar har haft en stark utveckling under senare år.
De har blivit designföremål och ger bilen en ny stil.
Plåtfälgar är historiskt mer populära på vintern (priset och problemet med saltning på vägarna) men tappar nu i popularitet varefter priset på alufälgar sjunker och kvaliteten är bättre än för 10 år sedan.
På Grip500 levererar vi hjulbultar/-muttrar när du köper nya fälgar.
Därigenom undviker du obehagliga överraskningar när du får dina nya fälgar och kan montera dem på bilen direkt.
När du köper nya hjul, levererar Grip500 en ny uppsättning hjulbultar/-muttrar så att du kan montera dina hjul.
Så redan när du får försändelsen, kan du njuta av dina nya kompletta hjul.
Att köpa däck är en investering för flera år framåt.
Därför erbjuder Grip500 en däckförsäkring, där du vid skada, punktering, stöld eller vandalisering får ersättning av försäkringsgivaren.
Du får en snabb handläggning och utbetalning av ersättning.
En däckförsäkring är en garanti att du inte får några negativa överraskningar med dina däck.
Om du får problem, ansvarar försäkringsgivaren för skador i enlighet med avtalet och de allmänna villkoren och därigenom undviker du att bli stående och behöva göra en ny investering i nya däck.
På däcksidan, efter DOT-märkningen, hittar du en serie med fyra siffror.
Dessa fyra siffror vilken vecka och vilket år däcken rillverkades.
"0319" betyder alltså vecka 3 år 2019.
DOT betyder "Document of Transportation".
Den består av serier med bokstäver och siffror som hänvisar till körtillstånd.
Ett däck som har en DOT-märkning på sidan är tillåtet och typgodkänt att köras på vägar i hela världen. Däremot är ett däck som saknar en DOT-märkning på sidan inte tillåtet och typgodkänt att köras på vägar (t.ex. tävlingsdäck).
Den sista serien med fyra siffror anger vilken vecka och år däcket är tillverkat (t.ex : 0519 är ett däck som är tillverkat vecka 5 år 2019).
Vi visar DOT-märkning för alla däck som är äldre än 36 månader. Ofta säljs de billigare och är ett bra tillfälle att spara.
Tryckgivarventiler, även kallade TPMS, är ventiler utrustade med ett elektroniskt system som mäter lufttrycket i däcken.
Trycket visas på bilens instrumentpanel.
När trycket minskar, rekommenderar vi att du stannar på en mack och fyller på luft till rätt tryck.
Elektroniska ventiler (även kallade lufttrycksgivare) behöver inte bytas vid däckbyte.
Men, däremot kontrollerar monteringspartnern att komponenterna som ventilen består av är i bra skick för att undvika slitage i förtid eller skador.
TPMS, är den term som används för tryckgivarventiler (även kallade elektroniska ventiler).
Alla godkända vinterdäck kan identifieras med en speciell märkning på sidan.
Symbolen för 3PMSF-märkningen visar en alptopp med en snöflinga.
Om dina däck har den här symbolen, kan du köra överallt där vinterutrustning är obligatorisk.
Märkningen M + S på däcksdian är en förkortning av Mud+Snow (lera+snö).
Den visar att dina däck är anpassade för körning i lera och snö.
Den här märkningen används i huvudsak för 4x4-däck och alla vinter- eller året-runt-däck.
Däremot används i Europa sedan några år tillbaka, utöver märkningen M+S (på vinter- eller året-runt-däck), symbolen med en snöflinga/alptopp för att ange att utöver att däcket är godkänt som M+S är det gjort för snö och halka.
Däckets slitbana är området mitt på däcket som begränsas av däckets två sidor.
Slitbanan är den enda yta som har kontakt med underlaget.
Dess mycket strategiska funktion ger däcket dess drivkraft, hastighet, stabilitet och styrförmåga.
Mönsterdjupet måste vara minst 1,6 mm.
Ju mindre mönsterdjup på slitbanan, desto sämre evakuerar däcket vatten. Däcket utsätts då lättare för vattenplaning.
Däcksidan är den bärande delen mellan fälgen och slitbanan.
Sidorna har många strategiska funktioner:
Ett vinterdäcks sajpning är strategiskt för att:
Silica är ett mineralämne som tillsätts gummiblandningen.
Molekylerna ändras inte beroende på temperaturvariationer, vilket gör att däcket behåller sina prestanda även i låga temperaturer.
Naturgummi eller syntetiskt gummi blandat med silica hårdnar inte (eller mindre).
Däcket förblir mjukt och kan fortsätta bromsa, dämpa stötar och inte glida.
Kimrök är ett pigment som ger däcket en jämn färg. Däckets färg blir därför svart.
Utan kimrök skulle ett däck kunna ha flera ojämna färger, som skulle vara ett resultat av blandningen av mer än 70 råvaror som däcket består av.
Tekniskt är det inte svårt att tillverka gröna, vita, röda däck.
Men alla tillverkare behåller den svarta färgen, eftersom ett däck med kontakt mot marken blir snabbt smutsigt.
Den svarta färgen gör att de här färgskiftningarna syns mindre.
Ett grönt däck, är en beteckning som beskriver ett däck med lågt rullmotstånd.
Dessa däck från den nya generationen är mer miljövänliga.
De förbrukar faktiskt mindre energi för att tillryggalägga en längre sträcka.
Du märker alltså en minskad bränsleförbrukning och bidrar till ett bättre tillstånd för jorden och för din ekonomi.
Många faktorer påverkar däckens livslängd:
Enligt devisen hellre för mycket än för lite, har du rätt att montera däck med en (eller flera) högre hastighetsbeteckningar.
Däremot rekommenderar vi att behålla samma märke, profil, storlek, belastningsindex och hastighetsbeteckning på samma axel för att behålla en balanserad väghållning och undvika vibrationer och andra obehag.
Å andra sidan är det förbjudet att montera däck med lägre hastighetsbeteckning. Däcken skulle då kunna försämras i förtid (alltså mycket snabbt) och möjligen kunna explodera under körning.
Ett undantag finns för vinter- och året-runt-däck (M+S), förutsatt att du följer den maximala hastigheten för den nya hastighetsbeteckningen.
Du kan montera däck med lägre hastighetsbeteckning förutsatt att:
Du kan alltid montera däck med högre belastningsindex.
Det gör att du kan öka belastningen på axeln.
Vi rekommenderar däremot att på samma axel ha:
Det är absolut förbjudet att montera ett däck med lägre belastningsindex!
Biltillverkarna har vid konstruktion av bilen fastställt axelns högsta belastning.
Att minska belastningskapaciteten medför att man tar stora risker och det är absolut förbjudet enligt vägtrafikförordningen.
Ett punkteringssäkert däck (eller Run-Flat, självbärande eller nolltrycksdäck) är ett däck med förstärkt sida, som i händelse av sänkt lufttryck kompenserar slitbanans arbete.
Du kan köra med begränsad hastighet ett visst antal kilometer utan att däcket skadas och utan att det lossar från fälgen.
Alla fordon som har punkteringsfria däck originalmonterade är även utrustade med tryckgivare, som visar på instrumentpanelen när ett fel uppkommer på något däck.
Du har tid på dig att åka till din verkstad eller servicestation för att ta reda på orsaken till att lufttrycket sjunker och återställa däcken i körbart skick.
Alla stora däcktillverkare har punkteringssäkra däck i sitt sortiment. De använder olika beteckningar:
Beteckningen Continental SSR syftar på ett punkteringssäkert däck utvecklat av märket Continental.
Däck till nyttofordon (även kallade lätta lastbilsdäck) är förstärkta däck som tål en högre belastning av axeln.
Dessa däck har flera beteckningar:
Ett regummerat däck är ett däck som tjänat ut och som nu börjar ett nytt liv.
Den slitna slitbanan måste bytas, eftersom den inte längre uppfyller de krav som ställs och därmed minskar även säkerheten.
Då är det möjligt att byta slitbana och delvis göra om sidorna så att däcket kan rulla ytterligare många mil.
Då regummeras däcket.
En regummerare är en industrianläggning som kontrollerar skicket på däcket och på stommen och återställer det i körbart skick genom att byta slitbanan och en del av sidorna mot ny slitbana och nya sidor.
Det finns flera däckmärken som är välkända inom regummering av personbilsdäck: Blackstar, Insa Turbo, Heidenau.
Det återvunna däcket kan nu påbörja sitt andra liv. Härigenom gör du en insats för miljön, men även för din plånbok.
Om du vill veta om du kör på punkteringssäkra däck, behöver du bara läsa märkningen på däcksidan eller i instruktionsboken.
Om din bil inte har punkteringssäkra däck som originalmontering, rekommenderar vi starkt att inte byta till punkteringssäkra däck när du byter däck.
Det är faktiskt så att chassit, fälgarna och hela drivlinan inte har utformats för den här typen av däck.
Vi rekommenderar att du behåller samma typ som originaldäcken.
Om din bil därför har punkteringssäkra däck som originalmontering, rekommenderar vi starkt att du behåller de punkteringssäkra däcken när du byter.
Om du trots allt av någon anledning inte vill ha punkteringssäkra däck, måste det finnas någon typ av nödlösning i bilen, t.ex.:
Däcktrycket minskar automatiskt p.g.a. :
Du måste alltså regelbundet kontrollera lufttrycket i däcken för att hålla dem i gott skick och för att köra säkert.
Däck är svarta eftrersom tillverkarna vid tillverkningen bland övriga ingredienser även tillsätter kimrök.
Det är kimröken som ger däck deras enhetliga färg.
Tekniskt skulle det vara enkelt att tillverka röda, gröna, vita eller blå däck.
Ett däck har ett antal uppgifter och ansvar:
Genom att hålla stötdämparna i bra skick, ökar dessutom säkerheten och däckens livslängd.
När stötdämparna inte längre fyller sin uppgift, tvingas däcken kompensera detta och ta på sig den roll som stötdämparna inte längre spelar.
Däckventilerna är också av gummi (eller har delar av gummi). Deras skick försämras med tiden (sol- eller månsken, luftfuktighet...).
Vi rekommenderar att du byter ventiler när du byter däck.
En ventil är en säkerhetskomponent som gör att däcken kan hålla rätt lufttryck.
Det är mycket viktigt att kontrollera däckens lufttryck ofta.
Vi rekommenderar att du kontrollerar lufttrycket var tredje månad.
För lågt lufttryck i däck medför högre bränsleförbrukning, förlust av kontroll snabbare i nödsituationer, tendens att fordonet flyter vid svängning, risk att något däck överhettas eller exploderar.
Däcken fram överför styrningen av bilen till vägbanan.
Det är därför viktigt att båda däcken är parallella för att inte slitas snett.
Med åren försämras geometrin. Försämringen beror på alla stötar som hjulen utsätts för (trottoarkanter, potthål...).
Du kan kontrollera hjulinställningen hos någon av våra monteringspartner.
Har du rätt hjulinställning, är du säker och begränsar däckslitaget.
Bilens drivlina är de delar som får bilen att röra sig framåt i en bestämd bana.
Drivlinan på en bil består t.ex. av:
Vissa däck har ett sammankopplat belastningsindex.
195/70R15 104/102T betyder t.ex. att lätta lastbilar med dubbla drivaxlar klarar en större tyngd.
Resultatet blir att axelns fyra däck kan bära 4x belastningen som motsvarar index 102.
Vid däckbyte kan du byta alla fyra däck och ersätta dem med nya eller regummerade däck.
Om du ändå bara byter två däck, rekommenderar vi att du monterar de nya däcken bak.
Det finns flera orsaker till detta:
Ett nödhjul är ett reservhjul som i allmänhet ligger i bilens bagageutrymme. Om du får punktering kan du byta det punkterade däcket mot det här nödhjulet och fortsätta resan.
Vi rekommenderar att kontrollera lufttrycket minst en gång varannan månad.
Med rätt lufttryck i däcken kan du: